Perhentian Besar, Alu Alu Divers - Reisverslag uit Pulau Perhentian Besar, Maleisië van Kees, Anja, Thomas en Sanne Zoeter - WaarBenJij.nu Perhentian Besar, Alu Alu Divers - Reisverslag uit Pulau Perhentian Besar, Maleisië van Kees, Anja, Thomas en Sanne Zoeter - WaarBenJij.nu

Perhentian Besar, Alu Alu Divers

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees, Anja, Thomas en Sanne

19 Augustus 2014 | Maleisië, Pulau Perhentian Besar

17 augustus.
Vanochtend moeten we toch een beetje leren. En dat in de vakantie! Rond een uur of 11 gaan we een beetje snorkelen bij Shark Point. Dit ais een hele mooie snorkel en duikplek vlak bij ons strand. Onderweg zien Thomas en Kees de anemoon waar de Clownfish (beter bekend al Nemo) inzitten. En inderdaad er zitten drie Nemo vissen in die, als je hand erbij houd, Thomas zijn hand aanvallen. Prachtig om te zien hoe die kleine visjes hun territorium beschermen. Om 13.30 uur varen we uit voor onze eerste duik in dieper water. We springen uit de boot en doen op een meter of vijf diepte wat oefeningen. Lucht weghalen en dan weer in de mond stoppen, masker vol laten lopen met water en vervolgens ervoor zorgen dat deze weer leeg komt. Helaas wordt Sanne een beetje misselijk en moeten we een gedeelte van de duik afbreken. Sanne heeft een uur lang op haar spaghetti moeten wachten en heeft deze vlak voor het duiken naar binnen gewerkt. Helaas valt dat niet zo lekker. Kees blijft bij haar in de boot en de anderen gaan verder en maken de duik af. Op dezelfde locatie doen we onze tweede duik van de dag. Sanne Kan helaas nog niet mee. Het is een mooie duik rondom koraal en rotsen waar veel vissen zitten. Onderweg wordt Thomas weer aangevallen door een vis. De vis tikt met grote snelheid op het masker van Thomas. Ook komt het aan zijn haar. Ditmaal op een meter op 9 diep. Het blijkt "Nemo" weer te zijn. We zwommen kennelijk weer in zijn territorium. Sebastiaan, onze instructeur, legt later uit dat ongeveer een meter boven de anemoon, in een soort van kegel, zicht het territorium van de Clownfish bevindt. Hier valt zij alles aan wat erin komt. Ook de 1000x grotere Thomas. We duiken verder en genieten van de mooie natuur onder water. Jammer dat Sanne dit niet mee kan maken. Ze had zich er zo op verheugd. Onze kleine waterrat. Na de duik, die een klein half uur in beslag neemt, gaan we met de boot weer terug naar het strand. Hier de spullen uitpakken en schoonmaken. Het is inmiddels 18 uur geworden. Rond 20 uur eten we bij B First. Het is zelfs een beetje fris omdat er veel wind staat. De kaarten van ons kaartspel waaien zelfs weg. Het eten is beter dan bij Bayu Dive Lodge, dus gaan we hier vaker terugkomen.

18 augustus.
We moeten vroeg op aangezien we om 8.30 uur de duikspullen moeten klaarmaken voor onze duik. Met zijn zessen + instructeur Sebastiaan gaan onze tweede serie duiken maken. Gelukkig gaat het goed met Sanne, dus die gaat gewoon mee. Ze heeft er erg veel zin in. Sebastiaan zal haar wat extra aandacht geven aangezien ze gisteren niet mee heeft kunnen doen.
We gaan naar de T3 spot waar we direct vanuit de boot via een lijn naar een meter of 12 afdalen. Het gaat allemaal prima. Thomas heeft wat last met klaren van zijn oren. We maken een mooie ronde en zien allerlei mooie vissen en koraal. Supergaaf. Na een minuut of 40 stijgen we weer op en varen met de boot naar Shark Point waar we onze tweede duik maken. Shark Point is een plek waar veel kleine haaien komen. Het water is helder en de grond is bezaaid met een speciaal koraal wat heel erg veel vissen aantrekt. Dit is een super mooie duikplek waarvan we erg genieten. We sluiten onze eerste duikdag prachtig af.
In de middag willen we via de Jungle naar de andere kant van het eiland lopen. Helaas voelt Sanne zich niet erg lekker door het middageten (veel fruit wat "slecht" valt, waardoor alleen Kees en Thomas naar de ander kant van het Eiland wandelen. De tochtig gaaf, door de jungle, en we zien onderweg een paar Varaan. Een groot soort hagedis van ongeveer een halve meter grootte. Aan het strand aan de andere kant van het eiland liggen allemaal grote resorts en het is er niet zo heel gezellig. Wel erg luxe. De baai heet Turtle Bay, dus we hopen hier natuurlijk de schilpadden te zien. Na even te hebben gevraagd snorkelen we eerst bij koraal in ondiep water en zien we een kleien haai en veel andere gekleurde vissen. Daarna zien we toch de schilpad. Hij (of zij) eet wat van de kale grond en zwemt na een minuut of wat naar boven om lucht te happen. Een hartstikke leuk gezicht. 15 jaar heeft Kees hier op moeten wachten, want Anja had destijds op Curaçao ook al een schilpad onder water gezien. Even opdrogen en dan via de warme Jungle weer terug. Hier schrikken we onderweg toch wel van een waanzinnig grote Varaan van zeker 1 meter grootte. Het eten bij B First is weer heerlijk.

19 augustus.
Thomas heeft besloten om vandaag niet mee te duiken omdat het klaren gisteren erg veel moeite en pijn in de oren kostte. Hij gaat wel mee op de boot als we een Fun Dive doen. Voor Sanne zijn deze twee duiken echter nog noodzakelijk voor haar certificering voor Open Water. Voor Kees en Anja zijn het extra duiken. Beide duiken gaan prima De eerste tot een meter of 18 diepte en de tweede tot een meter of 10. Vooral de tweede is super mooi. Prachtig koraal en veel gekleurde vissen. Een prima afsluiter dus. Sebastiaan is zeer tevreden over Sanne en vond het leuk om eens een keer met een familie te duiken omdat ze dat toch niet zoveel doen.
'S avonds moeten we nog een theorie-examen doen, dus dat wordt nog even leren. We gaan met zijn allen snorkelen op Turtle Beach waar, nu ook Anja en Sanne, de schilpadden zien. Nadat we geleerd hebben lopen we terug. In de Jungle komen we een stel Aziaten tegen die melden dat er zojuist iemand gewond is geraakt door een grote boze aap. Gewapend met stokken ondernemen we, veel geluid makend, de terugtocht. We zien gelukkig alleen maar een paar kleine apen in de bomen vlakbij het Resort en verder niets.
De 2 meiden waar we mee gedoken hebben zijn al bezig met het examen als we terugkomen bij onze Lodge. Wij gaan eerst douchen en daarna doen eerst Thomas en Kees het examen. De 50 meerkeuze vragen worden (uiteraard :)) goed gemaakt. slechts 2 fout! We zijn nu gecertificeerde open water duikers! Hierna volgen ook Anja en Sanne. Natuurlijk lukt het hun ook om te slagen. Gefeliciteerd dames! Nog even lekker eten en dan naar bed. Dit leuke avontuur hebben we weer volbracht! Morgen onze laatste ochtend hier bij Alu Alu! Dan varen we naar Perhentian Kecil, het kleine eiland naar Maya Chalets. Nog 3 nachten op deze heerlijke eilanden. Dit is een aanrader voor iedereen die naar Maleisië gaat!
Zodadelijk even onze blog bijwerken. Helaas is het internet hier heel erg slecht, dus er zullen nog geen foto's bijzitten!!! Een bericht laden kost al enkele minuten, laat staan een foto! Helaas, maar het duurt nog maar 3 dagen voordat we weer "in de bewoonde wereld" zitten :).

• 20 Augustus 2014 - 08:10

Wimco En Danja:

He fam Zoeter

Ziet er goed uit daar zeg. Jullie hebben een aciief program. Veel gezien, veel gedaan. Hartstikke leuk alle verslagen en foto's!! Geniet er nog even van.
    Groeten uit een beetje zonnig en soms waterig Strijen.

Verslag uit: Maleisië, Pulau Perhentian Besar

Maleisië

De afgelopen 3 jaar hebben we een paar hele leuke zomervakanties gehad in Noord Amerika.

In 2011 maakten we met huurauto en 2 kleine tentjes een prachtige rondreis door West-Amerika (Nevada, Arizona, Utah, Colorado, Wyoming, Idaho) met als hoogtepunten Grand Canyon, raften op de Colorado Rivier, Navajo Loop Trail in Bryce NP, de narrows in Zion NP, slapen tussen de beren en bisons in Yellowstone NP, Teton NP, de Delicate Arche en Las Vegas.

In 2012 reden we met de camper door Canada (British Columbia en Alberta) en zagen we beren, walvissen en orka's en een prachtige natuur in Jasper NP, Banf NP en op Vancouver Island.

In 2013 gingen we terug naar Las Vegas en reden we met auto en tent door California met als hoogtepunten Death Valley, San Francisco, de kustweg highway 1 en Yosemite NP.

Hoe gaaf we het westen van Noord-Amerika ook vinden, deze zomer hopen we op totaal iets anders. We gaan naar Maleisië! De prachtige natuur, vreemde cultuur en relatief westerse inslag van dit land heeft de doorslag gegeven om hiervoor te kiezen. Naast de jungle van Centraal Maleisië gaan we ook ruim een week relaxen op een van de mooie bounty eilandjes in de chinese zuidzee. Een duikcursus met haaien en schildpadden staat op ons programma, dus kom maar op die zomer........ We verheugen ons op de warmte....maar het duurt nog wel erg lang voordat het augustus is. Eerst nog even de afsluiting van 5 jaar HAVO en bijbehorende examens voor Thomas en de afsluiting van het eerste middelbare schooljaar voor Sanne. Daarna zijn "we er klaar voor......" :)