Taman Negara, Cameron Highlands en Penang - Reisverslag uit Tanjung Tokong, Maleisië van Kees, Anja, Thomas en Sanne Zoeter - WaarBenJij.nu Taman Negara, Cameron Highlands en Penang - Reisverslag uit Tanjung Tokong, Maleisië van Kees, Anja, Thomas en Sanne Zoeter - WaarBenJij.nu

Taman Negara, Cameron Highlands en Penang

Blijf op de hoogte en volg Kees, Anja, Thomas en Sanne

12 Augustus 2014 | Maleisië, Tanjung Tokong

7 augustus. Na het goede ontbijt bij Mat Leon rijden we rond een uur of tien via een erg slechte weg van Taman Negara terug naar Jerantut. Het is alweer behoorlijk warm. Onderweg weer veel palmbomen en palmplantages. Een keer moeten we hard remmen voor een "kudde" (of hoe noem je dat?) apen die op de weg zitten te spelen. We lunchen in Kuala Lipis, een nietszeggend stadje. Daarna begint het langzamer wat koeler te worden als we de bergen in rijden. Via Ringlet, waar we weer de Nederlandse familie tegenkomen die kennelijk onze route kent :), belanden we in Tanah Rata. Fathers Guesthouse is en prima accomodatie om twee nachten te verblijven. Thomas en Sanne slapen boven en wij op de beneden etage. Het is hier inderdaad heerlijk koel, een graad of 22. Na de 32 die we gewend zijn een verademing.

8 augustus
Gisteren hebben we heerlijk gegeten bij een Indiaas restaurant naast de Starbucks. Een aanrader van Nederlanders en van de gastvrouw van Fathers Guesthouse. We rijden naar Boh Tea House waar je de theeplantage en de theefabriek kan bezoeken. De theefabriek stelt weinig voor. Volgens ons is er weinig of niets veranderd tussen nu en 1932 toen ze de machines neerzetten. De uitzichten over de theeplantages zijn echter prachtig. Onderweg stappen we even uit om er doorheen te lopen. Gelijktijdig met een busje Nederlandse toeristen. De gids van het busje meld aan deze jongelui dat hij de busje een stuk verder weer neerzet om hun weer op te pakken. Ze lopen echter achter ons aan tussen de theestruiken door, maken een paar foto's en gaan na een half uur weer terug vanwaar ze gekomen zijn. Daar vragen ze zich af waar hun busje is gebleven. Haha. Wij moeten ze vertellen dat de gids een stuk verder staat. Lachend lopen ze terug. Leermoment van de dag: luistert altijd naar uw gids!
Op ditzelfde moment komen een stuk of 30 jongelui naar boven wandelen. Ze vragen Thomas om een foto te maken, tenminste dat dachten we, maar nee ze willen met Thomas en Sanne "op de foto"! Lachen natuurlijk !
Hierna rijden we omhoog naar Mossy Forrest wat een mooi stuk regenwoud moet te zijn. Onderweg komen we de "Nederlandse achtervolgers" weer tegen. Ik denk dat wij een beetje verwend zijn, want erg speciaal vinden we het hier niet. Het is hier zelfs koud op 2000 meter. En we zijn natuurlijk wel erg verwend met de regenwouden op Vancouver Island. Aangezien Kees ook nog veel last van zijn buik heeft gaan we weer terug naar beneden. We relaxen nog wat bij ons Guesthouse en eten weer erg lekker in de stad Tanah Rata. Een afsluiter bij Starbucks en onze avond is weer goed.

9 augustus.
Vandaag staat de rit naar Penang op het programma. Onderweg stoppen we in Kuala Kangsar bij een van de mooiste moskeeën van Maleisië. Het is de Masjid Ubudiah. Hij is in ieder geval qua omvang indrukwekkend en zeker ook door zijn uiterlijk in Moorse stijl. De gouden koepel trekt al van ver je aandacht. In ieder geval een leuke stop onderweg. Maar we zullen wel niet naar binnen mogen met onze korte broeken. Toch, nadat we het gevraagd hebben, mogen Thomas en Kees naar binnen. Sanne en Anja willen niet. We worden opgewacht door een man die ons twee bruine gewaden aanreikt. Kees en Thomas doen ze en en ik dacht al: dit maakt niet veel uit! Zo zien ze mijn knieën nog. De gewaden waren waarschijnlijk bedoeld voor de kleine maleiers. Op de lange Hollanders had men niet gerekend. De man moet er zelf ook om lachen en na enig zoeken komt hij terug met lange grijze gewaden. Deze passen beter en hiermee mogen we ode moskee in. Maar we gaan natuurlijk eerst een op de foto met de gewaden. De moskee zelf is niet zo speciaal. Mooie kleden op de vloer, leeg en rond. We leveren de gewaden weer in en bedanken de man vriendelijk.
Hierna rijden we een kleine 60km verder naar Bukit Merah. Hier is een Oerang Oetang opvangcentrum op een klein eiland in een groot meer. Met een bootje varen we erheen. De Oerang Oetangs leven hier erg mooi en ruim. We kunnen er enkele goed zien van redelijk dicht bij. Het opvangcentrum is niet zo heel groot, dus na een uur varen we weer terug en rijden we door naar Penang. Het eerste wat opvalt zijn de grote drukte. We rijden door naar Baan Talay Homestay by the Beach in Tanjung Bungah. Toen we eraan kwamen bleek de eigenaar te zijn verhuisd naar een andere woning en niemand wist waar. Gelukkig hadden wij onze routebeschrijving niet helemaal goed gelezen en konden we vrij snel het juiste huis vinden. De eigenaar is nog druk bezig om het nieuwe huis in te richten, maar het ziet er perfect uit. Een nette tuin, mooie kamer met Fan en airco en goede bedden. We treffen het met onze keuzes tot nu toe. We gaan nog even naar het strand bij Batu Ferringhi en daarna, met de slippers en de zwembroek nog aan, naar Hard Rock Café. Lekker hoor! Wat zullen we lekker slapen!

10 augustus.
Deze dag verkennen we Georgetown waar verschillende culturen naast elkaar leven. Zo is er bijvoorbeeld Little India (met vreselijk harde lelijke muziek) en Chinatown met veel Chinese tempels en een hoop wierook. Persoonlijk vinden we het erg rommelig. Helemaal achteraan de hoofdstraat vinden we een leuk cafeetje waar "The Eagles" grijs worden gedraaid. In ieder geval leuke muziek. Nadat we naar een grote Mall (Gurney Plaza) zijn geweest om wat inkopen te doen gaan we nog even lekker naar Batu Ferringhi. Sanne en Thomas willen nog graag even op de Jetsky. Ze moeten even wachten, maar daarna mogen en ze toch op de Jetsky racen. Hartstikke leuk natuurlijk. Het wordt al donker en we drinken nog wat op het strand totdat de zon onder gaat. Heerlijk dit. En tot nu toe weinig muggen die we wel verwacht hadden. Ik hoop niet dat die wel op de Perhentians zitten!

11 augustus.
We wandelen rond een uur of 11 naar Monkey Beach in het kleinste nationale park van Maleisië. De tocht door de jungle is ongeveer 3-4 km, maar door de hitte, de slechte route en de heftige regenbui duurt deze best lang, een kleine 2 uur. De trail is best leuk en de beloning, Monkey Beach, beloofd wat. De beloning valt echter een beetje tegen, want op dit strand zijn slechts Arabieren met burka's te vinden. Ze hebben zich laten afzetten met de boot in plaats van de zware jungletocht. Ook de Maleiers vinden dit niet geheel leuk, hoorden we van een man die heerlijk koude drankjes verkoopt. Hier blijven we hangen, drinken uit een kokosnoot en zwemmen we wat tussen de Burka's. Stel dat je je moeder kwijtraakt en je moeder draagt zo'n zwarte burka zodat je alleen haar ogen kan zien. Hoe vindt je haar dan eigenlijk terug? Nou ja, ieder zijn wils bij de warmte! Om drie uur pakken we de boot terug naar de ingang van het NP. Hierna rijden we nog even over het eiland, bezoeken we de beroemde Chinese "kek lok si" tempel en gaan we ons eerst lekker douchen voordat we gaan eten. Morgen een korte reis naar Gerik. Zullen we daar misschien ook echte olifanten zien?

Verslag uit: Maleisië, Tanjung Tokong

Maleisië

De afgelopen 3 jaar hebben we een paar hele leuke zomervakanties gehad in Noord Amerika.

In 2011 maakten we met huurauto en 2 kleine tentjes een prachtige rondreis door West-Amerika (Nevada, Arizona, Utah, Colorado, Wyoming, Idaho) met als hoogtepunten Grand Canyon, raften op de Colorado Rivier, Navajo Loop Trail in Bryce NP, de narrows in Zion NP, slapen tussen de beren en bisons in Yellowstone NP, Teton NP, de Delicate Arche en Las Vegas.

In 2012 reden we met de camper door Canada (British Columbia en Alberta) en zagen we beren, walvissen en orka's en een prachtige natuur in Jasper NP, Banf NP en op Vancouver Island.

In 2013 gingen we terug naar Las Vegas en reden we met auto en tent door California met als hoogtepunten Death Valley, San Francisco, de kustweg highway 1 en Yosemite NP.

Hoe gaaf we het westen van Noord-Amerika ook vinden, deze zomer hopen we op totaal iets anders. We gaan naar Maleisië! De prachtige natuur, vreemde cultuur en relatief westerse inslag van dit land heeft de doorslag gegeven om hiervoor te kiezen. Naast de jungle van Centraal Maleisië gaan we ook ruim een week relaxen op een van de mooie bounty eilandjes in de chinese zuidzee. Een duikcursus met haaien en schildpadden staat op ons programma, dus kom maar op die zomer........ We verheugen ons op de warmte....maar het duurt nog wel erg lang voordat het augustus is. Eerst nog even de afsluiting van 5 jaar HAVO en bijbehorende examens voor Thomas en de afsluiting van het eerste middelbare schooljaar voor Sanne. Daarna zijn "we er klaar voor......" :)