Statue of Liberty (New Jersey) - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Kees, Anja, Thomas en Sanne Zoeter - WaarBenJij.nu Statue of Liberty (New Jersey) - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Kees, Anja, Thomas en Sanne Zoeter - WaarBenJij.nu

Statue of Liberty (New Jersey)

Door: Kees Zoeter

Blijf op de hoogte en volg Kees, Anja, Thomas en Sanne

07 Augustus 2015 | Verenigde Staten, New York

Vrijdag 31 juli 2015. Brattleboro – Newark (New Jersey)
De tenten zijn behoorlijk nat na de regen van gisteren, maar gelukkig is het mooi en zonnig weer. Eigenlijk moeten we al om AM 11 uur van de campground (http://koa.com/campgrounds/Brattleboro/) af zijn, maar we mogen van de eigenaar (die we gisterenavond nog even gesproken hebben) uitgebreid blijven genieten van het zwembad. Omdat we morgen een drukke dag hebben pakken we alle spullen goed in de tassen, gooien we kleding en handdoeken weg, vouwen we de tenten netjes droog op en gaan we uitgebreid zwemmen en relaxen. We moeten nog een kleine 4 uur rijden, dus gaan we rond PM 2.00 uur weg. Onderweg wat eten bij de Subway, wat de favoriet van Thomas is. Heerlijk brood en prima (gezond) beleg. Onderweg valt de drukte erg mee totdat we New York City bereiken. Een ramp is het. Het is vrijdag laat en iedereen gaat er waarschijnlijk vandoor voor het weekend. We rijden 10-15 mijl in een kleine 2 uur en uiteindelijk belanden we in Newark waar we ons hotel geboekt hebben. De wijk ziet er niet al te florisant uit en de politiewagens rijden af en aan. Als ik vraag aan de bewaker of het hier veilig is, wijst hij op een bord. Hierop staat dat het hotel niet verantwoordelijk is…..Haha…..daar hebben we wat aan. Hij zegt dat hij overdag nog weinig heeft meegemaakt, maar ’s nachts…… We gaan gelukkig de nacht in :). Gelukkig is de kamer prima, ruim en eten we (voor de laatste keer deze vakantie!) aan de overkant van de straat bij de welbekende Mc….. Hier praten we nog even met een paar nederlanders die vandaag zijn aangekomen en die ook in ons hotel zitten. We geven ze wat tips want Newark is niet de beste plek om daarvandaan Manhattan te gaan bezoeken. Lekker vroeg slapen. De dag morgen is errug lang…….

Zaterdag 1 Augustus 2015. Statue of Liberty en terugreis.
Om AM 6.00 gaat de wekker af. Binnen een half uur zitten we allemaal gedouchte en wel in de auto. Gelukkig stond deze er nog :) In "no time” rijden we naar Liberty State Park in New Jersey. Hier halen we lekker brood en gaan we ook nog even naar de Dunkin’ Donuts waar ze prima coffee en donuts hebben. Nadat we de kaartjes (http://www.statuecruises.com/choose_tickets.aspx) hebben opgehaald mogen we gelijk met de bootjes mee. Het is pas AM 8.00 uur, maar al behoorlijk warm. Eerst varen we naar Ellis Island waar de 12 Miljoen immigranten de USA zijn binnengekomen. Een prachtig en indrukwekkend museum “verteld” de historie. Na een uurtje varen we verder naar het Statue of Liberty. We hebben zogenaamde Crown Tickets die maar beperkt te verkrijgen zijn. Dat betekend dat we helemaal bovenin de Kroon kunnen komen. 80% van de bezoekers hier blijft onderaan het vrijheidsbeeld staan. 10% mag erin naar de eerste etage en bezoekt het museum. 1-2% (de echte gekken) gaat verder naar de Crown. Je moet het gehele stuk klimmen via een smalle wenteltrap, maar het is zeker de moeite waard. Het vrijheidsbeeld (wat op zich al erg indrukwekkend is) is van koper gemaakt en hol van binnen. Raar om in een hollen beeld naar boven te kunnen lopen. Erg gaaf! Het uitzicht is mooi, maar overtreft Rockefeller Building zeker niet ! In het museum blijkt dat het Statue of Liberty mede is ontworpen door Meneer Eifel en dat het in Parijs is gebouwd. Haha…… dat zijn nog eens leuke “weetjes". Hartstikke gaaf dat vrijheidsbeeld.
Om AM 12.00 uur proberen we de boot te pakken naar het Liberty State Park om vandaar uit naar JFK (http://www.airport-jfk.com) terug te rijden. Helaas zijn we net te laat en moeten we een half uurtje wachten. We moeten de auto pas om PM 3.00 inleveren bij de AVIS en hebben gelukkig voldoende tijd…… denken we…… Het rijden is een ramp. De bedachte weg is afgesloten…DETOUR….het is waanzinnig druk en uiteindelijk zijn we om PM 3.20 (nadat we ook nog even af getankt hebben) bij de Rental Cars (AVIS). Gelukkig letten ze daar niet erg op en worden we snel geholpen. De auto leeghalen en dan met de Airtrain (http://www.panynj.gov/airports/jfk-airtrain.html) naar JFK Airport. We vliegen pas om PM 7.15 dus hebben we vanaf nu genoeg tijd. Even opfrissen, andere kleding aan, inchecken, tassen overpakken ivm “gezeik met het maximale gewicht” (in Nederland doen ze daar niet zo moeilijk om in USA helaas wel!) en dan wachten op onze terugreis met American Airlines naar Madrid. De vlucht verloopt gelukkig voorspoedig. Op Madrid wachten we zo’n 2 uur en dan met Iberia naar Brussel Zavetem. Nog even een stukje rijden met onze kleine Golf (Wat een kleine wagen is dat! Je bent snel aan een grotere gewend!) en dan zijn we weer thuis.